22 noiembrie 2024

„Noiembrie, ultimul bal” (1989)

Curs de Cultură Cinematografică
Portret de regizor: Dan Pița

Noiembrie, ultimul bal (1989)

Regia: Dan Pița, Scenariul: Dan Pița, Serban Velescu, după romanul ”Locul unde nu s-a întâmplat nimic” de Mihail Sadoveanu.
Cu: Ștefan Iordache (Printul Lai Cantacuzin), Valentin Popescu, Victoria Cociaș, Cătălina Murgea, Cornel Scripcaru, Gabriela Baciu, Tomi Cristin, Șoimita Lupu (Daria Mazu, fiica ajutorului de primar).
Imaginea: Călin Ghibu. Costumele: Cătălina Ghibu. Coloana sonoră: Sotir Caragață. Montajul: Cristina Ionescu. Decoruri: Constantin Simionescu, Călin Papură, Petre Veniamin. Producător: Vily Auerbach, Casa de Filme 4 (1989).
Romanul lui Sadoveanu se instituie ca pretext pentru un film-parabolă despre lipsa de speranță și ideal, autosuficiența meschină, banalitatea vieții și stagnarea socială fără putință de evadare din ultimii ani ai epocii Ceaușescu – perioadă care s-a reflectat într-un specific manierism și în filmele ulterioare ale maestrului, tributare aceleiași epoci (mai ales în ”Hotel de lux”, dar și în ”Eu sunt Adam”). Tonul și esența filmului sunt date mai mult de rafinamentul plasticii scenografic încărcată de simboluri și de coloana sonoră cu accente onirice, decât de acțiune și dialoguri.
“Filmul propune o meditație asupra mizeriei umane, a plafonării vieții de provincie pe care o suportă un om educat, plin de idealuri, de fapt e vorba despre un proces interior cauzat de sinuciderea fetei, pe care eroul și-l face ca pe o autoanaliză. De la proza lui Sadoveanu până la film, multe lucruri erau de pus la punct. În primul rând, autorul romanului face o analiză fină a unui personaj misogin, egoist și incapabil să intervină în propria-i viață. El privește întreaga dramă prin care trece orășelul și tânăra femeie ca și cum ar fi un martor, și nicidecum un personaj implicat. Pentru el, totul este permis. Poziția aceasta comodă, dar și lipsită de implicare îi creează pentru început o oarecare detașare, dar este o neutralitate falsă, pentru că toți ochii sunt ațintiți asupra lui. El e singurul care poate mișca obștea, orașul, e singurul care poate îndrepta lucrurile, e singurul care o poate salva pe tânăra femeie, față de care are, fără să-și manifeste intențiile, obligații morale și o gin­gașă afecțiune. Pe scurt, filmul nu avea nimic comun cu realitățile românești ale anilor ’80” (Dan Pița).

Filmul poate fi vizionat, cu acordul maestrului Dan Pița, aici: https://www.youtube.com/watch?v=UGEAW9mXf9g.
Filmul este prezentat în cadrul modulului de curs: ”Regizori români între două milenii: Dan Pița și Nicolae Mărgineanu”, susținut de dna prof.univ.dr. Elena Dulgheru

Alte articole

Înscriere la cursuri